Het woord kerk stamt af van het Griekse woord EKKLÈSIA (uit-roeping).
Geloof in je eigen omgeving
Beste docent,
Leuk dat u binnenkort met de klas te gast bent bij de les Kerkarchitectuur van Leidschendam. Aan de hand van allerlei opdrachten gaan we twee kerken bekijken en vergelijken. En dat alles in 90 minuten! Op deze wiki staat beschreven wat u kunt verwachten van de les en hoe u de kinderen kunt voorbereiden door middel van digitale lessen. We hopen van harte dat u tijd kunt vrijmaken voor deze voorbereidingslessen. De les Kerkarchitectuur zal voor de kinderen dan nog interessanter zijn. Verder vindt u hier een checklist met praktische informatie en tenslotte verwerkingsmateriaal.
Tot ziens bij de kerken!
Museum Swaensteyn, het Erfgoedpodium, de educatiegroep en alle vrijwilligers
Dorpskerk / Peperbus Leidschendam
Voorbereiding in de klas
Lees kerkarchitectuur door de eeuwen heen om de lessen voor te bereiden.
Maak kennis met de begrippen met het ABC van de kerkarchitectuur.
Leer waar spreekwoorden en gezegden over kerken vandaan komen.
Grijstonen arceren en stilleven: Presenteer de video'Schetsen met een HB potlood' aan de leerlingen of gebruik het document 'Schetsen met een HB potlood'.
Kerkarchitectuur, geloof in je eigen omgeving (90 min)
Handleiding voor docenten
Petrus en Pauluskerk Leidschendam
Welkom Kerkarchitectuur Leidschendam (5 min)
Interactieve luisteropdracht bij de Petrus en Pauluskerk Leidschendam (10 min)
Meet- en tekenopdracht bij de Petrus en Pauluskerk Leidschendam (10 min)
Geometrieopdracht Petrus en Pauluskerk Leidschendam (10 min)
Kijken, tekenen en fotograferen bij de Petrus en Pauluskerk Leidschendam (15 min)
Dorpskerk / Peperbus
Vergelijk twee kerken (10 min)
Tekenen in de Dorpskerk (15min)
Taalopdracht in de binnenhof (15 min)
Filosoferen bij de Franse Kerk
Kleurplaten en werkbladen
Petrus en Pauluskerk Leidschendam
Praktische informatie. Om de les gezellig en vlot te laten verlopen graag aandacht voor het volgende:
Vooraf op school naar het toilet;
Bij regen is het handig om een aantal paraplu's mee te nemen zodat kinderen min of meer droog kunnen werken aan de opdrachten;
De klas op school al in drie groepen verdelen;
Minimaal drie begeleiders vanuit school zodat elke groep kinderen één volwassen begeleider heeft;
Van zowel leerkracht als begeleiders wordt een actieve houding verwacht;
De kinderen nemen smartphones en/of camera's mee voor de foto- opdrachten. Ons advies: 1 device per 3 kinderen;
Elk kind neemt een geslepen hb-tekenpotlood mee;
Fietsen kunnen gestald worden bij en in de buurt van de Hoogvliet: Damstraat 8, 2265 AG Leidschendam;
Benadruk de veiligheid bij de kinderen. We hebben te maken met het verkeer om ons heen;
De klas wordt op het afgesproken tijdstip centraal ontvangen bij de hoofdingang van de Petrus en Pauluskerk, Sluiskant 29, 2265 AB Leidschendam;
De kinderen krijgen daar klemborden uitgereikt waarin teken/schrijfpapier en werkbladen zitten om de opdrachten te kunnen maken;
De leerkracht krijgt een klembord met een evaluatieformulier uitgereikt;
De drie groepen gaan ieder met hun eigen begeleider aan de slag met de opdrachten;
De klas loopt gezamenlijk o.l.v. de educatiemedewerker naar de volgende kerk. De looptijd is een paar minuten;
De kinderen nemen na afloop van de les hun schrijfsels, tekeningen en werkbladen mee. Het is handig als de leerkracht een tas heeft om alles in te doen;
Aan het eind van de les levert de klas de lege klemborden in bij de educatiemedewerker. De leerkracht levert het ingevulde evaluatieformulier in;
Als jullie het leuk vinden om onderdeel te worden van de community die de les Kerkarchitectuur heeft gedaan, deel dan foto’s, schrijfsels en tekeningen van de les op social media. Vermeld de naam van jullie school, gebruik #kerkarchitectuurleidschendam en tag @museumswaensteyn
Oude Kerk Voorburg
Met zeer veel dank aan: Marianne Mesker en de leden van het Erfgoedpodium, 2017.