Denk je weleens, lopend door Leidschendam-Voorburg: ‘Had ik maar kunstgeschiedenis gestudeerd!’ Overal in Leidschendam-Voorburg kom je ku
Beste docent,
Leuk dat u binnenkort met uw leerlingen te gast bent bij de les Beeldenroute in Leidschendam.
De leerlingen gaan onderzoeken, ontwerpen, tekenen en fotograferen bij drie verschillende kunstwerken. En dat alles in 90 minuten!
Tot ziens bij de beelden!
Het Erfgoedpodium, de educatiegroep en alle vrijwilligers
Voorbereiding in de klas
Lees Beeldentaal als voorbereidende les.
Grijstonen arceren en stilleven: Presenteer de video 'Schetsen met een HB potlood' aan de leerlingen.
Ter ondersteuning is er een instructie (Schetsen met HB-potlood) beschikbaar voor de leerlingen. Print deze uit.
Beeldenroute Leidschendam, Verhalen aan de Vliet (90 min)
Handleiding voor docenten
Startpunt Servicecentrum Leidschendam
Welkom (5 min)
'De Zonnewijzer'
Opdracht: onderzoeken en noteren (10 min)
Opdracht: het levende kunstwerk (15 min)
'Stadswapen van Leidschendam
Inleiding wapenschilden (10 min)
Tekenopdracht (15 min)
Opdracht: kijken en vergelijken (5 min)
'Meisje met eend'
Tekenopdracht (15 min)
Opdracht: expositie (5 min)
Afsluiting (10 min)
Praktische informatie. Om de les gezellig en vlot te laten verlopen graag aandacht voor het volgende:
Vooraf op school naar het toilet;
Neem in geval van regen een aantal paraplu's mee zodat de leerlingen min of meer droog kunnen werken aan de opdrachten;
Zorg voor een extra begeleider vanuit school voor praktische ondersteuning;
Van u beiden wordt een actieve houding verwacht tijdens de les, dat wil zeggen ondersteuning in de vorm van orde houden, stilte vragen tijdens uitleg van de opdrachten;
Neem 2 à 3 smartphones en/of camera's mee voor de foto-opdracht;
Elke leerling neemt een geslepen hb-tekenpotlood mee;
Fietsen kunnen gestald worden bij het Servicecentrum Leidschendam, Koningin Wilhelminalaan 2, Leidschendam;
De klas wordt op het afgesproken tijdstip centraal ontvangen bij de entree van het Servicecentrum Leidschendam;
De leerlingen krijgen daar klemborden uitgereikt met teken/schrijfpapier en een werkblad voor de opdrachten;
U krijgt een eigen klembord met een evaluatieformulier om in te vullen;
De klas loopt steeds gezamenlijk o.l.v. de educatiegids van beeld naar beeld;
Benadruk de veiligheid bij de leerlingen. We hebben te maken met het verkeer om ons heen;
Zorg voor een tas waarin de leerlingen na afloop van de les hun schrijfsels, tekeningen en werkblad kunnen bewaren;
Aan het eind van de les leveren de leerlingen de lege klemborden in;
U levert uw klembord met het ingevulde evaluatieformulier in;
Deze cultuurmenules wordt op twee tijdstippen gegeven: 9.30-11.00 en 13.00-14.30;
Lesopzet, verantwoording en opdrachtenboek:
Annemieke Fierinck en Janneke van Wijk
Tekst en Samenstelling:
Annemieke Fierinck en Janneke van Wijk
Advies: MediaMucho
Fotografie: Annemieke Fierinck
Kleurplaten en werkbladen: Annemieke Fierinck
Vormgeving: De Mobiele Kunstbrigade
Met zeer veel dank aan: Marianne Mesker en de leden van het Erfgoedpodium, 2017 (update 2022).