Beeldenroute Leidschendam

Beeldentaal

Denk je weleens, lopend door Leidschendam-Voorburg: ‘Had ik maar kunstgeschiedenis gestudeerd!’ Overal in Leidschendam-Voorburg kom je ku

Home > Beeldenroute Leidschendam

Beeldenroute Leidschendam

Verhalen aan de Vliet
 

Beste docent,

Leuk dat u binnenkort met de klas te gast bent bij de les Beeldenroute in Leidschendam. We gaan allerlei opdrachten doen bij vier verschillende kunstwerken. De kinderen zullen gaan tekenen, rekenen, dichten en fotograferen bij de beelden. En dat alles in 90 minuten! In deze handleiding staat in het kort beschreven wat jullie kunnen verwachten tijdens het bezoek. In dit document staan de digitale lessen ter voorbereiding en als verwerkingsmateriaal.

Tot ziens bij de beelden!

Het Erfgoedpodium, de educatiegroep en alle vrijwilligers

Voorbereidend lesmateriaal voor de docent

Voorbereiding in de klas

Lees Beeldentaal als voorbereidende les.

Grijstonen arceren en stilleven: Presenteer de video 'Schetsen met een HB potlood' aan de leerlingen.

Ter ondersteuning is er een instructie (Schetsen met HB-potlood) beschikbaar voor de leerlingen. Print deze uit.


Opdrachten

Beeldenroute Leidschendam, Verhalen aan de Vliet (90 min)
Handleiding voor docenten

Startpunt Servicecentrum Leidschendam
Welkom (5 min)
Titel en Beeldbegrip 'De Zonnewijzer' (5 min)
Kijken en nadoen 'De Zonnewijzer) (15 min)
Tekenopdracht 'Stadswapen van Leidschendam' (15 min)
Tekenopdracht 'Meisje met eend' (15 min)
Fietsen (15 min)
Ontdekken & Fotograferen 'De Damwachters' (10 min)


Verwerkingsopdracht

Werkstuk De Damwachters - De geschiedenis van Leidschendam

Checklist

Praktische informatie. Om de les gezellig en vlot te laten verlopen graag aandacht voor het volgende:

Vooraf op school naar het toilet.

Bij regen is het handig om een aantal paraplu's mee te nemen zodat kinderen min of meer droog kunnen werken aan de opdrachten.

De klas op school al in drie groepen verdelen.

Minimaal drie begeleiders vanuit school zodat elke groep kinderen één volwassen begeleider heeft.

Van zowel leerkracht als begeleiders wordt een actieve houding verwacht.

De kinderen nemen smartphones en/of camera's mee voor de foto- opdrachten. Ons advies: 1 device per 3 kinderen.

Elk kind neemt een geslepen hb-tekenpotlood mee.

Fietsen kunnen bij Servicecentrum Leidschendam gestald worden: Koningin Wilhelminalaan 2, Leidschendam

Benadruk de veiligheid bij de kinderen. We hebben te maken met het verkeer om ons heen.

De klas wordt op het afgesproken tijdstip centraal ontvangen voor het Servicecentrum Leidschendam.

De kinderen krijgen daar klemborden uitgereikt waarin teken/schrijfpapier en werkbladen zitten om de opdrachten te kunnen maken.

De leerkracht krijgt een klembord met een evaluatieformulier uitgereikt.

De drie groepen gaan ieder met hun eigen begeleider aan de slag met de opdrachten. Elke opdracht duurt ongeveer 20 minuten.

De klas loopt steeds gezamenlijk o.l.v. de educatiemedewerker naar het volgende beeld. De looptijd van beeld naar beeld is een paar minuten.

De kinderen nemen na afloop van de les hun schrijfsels, tekeningen en werkbladen mee. Het is handig als de leerkracht een tas heeft om alles in te doen.

Aan het eind van de les levert de klas de lege klemborden in bij de educatiemedewerker. De leerkracht levert het ingevulde evaluatieformulier in.

Deze cultuurmenules wordt op twee tijdstippen gegeven: van 9.30 tot 11.00 en van 13.00 tot 14.30.
 

Social Media

Als jullie het leuk vinden om onderdeel te worden van de community die deze beeldenroute heeft gelopen, deel dan foto’s, schrijfsels en tekeningen van de les op social media. Vermeld de naam van jullie school, gebruik #beeldenroutevoorburg en tag @museumswaensteyn

Colofon

Lesopzet, verantwoording en opdrachtenboek:
Annemieke Fierinck en Janneke van Wijk
Tekst en Samenstelling:
Annemieke Fierinck en Janneke van Wijk
Advies: MediaMucho
Fotografie: Annemieke Fierinck
Kleurplaten en werkbladen: Annemieke Fierinck
Vormgeving: De Mobiele Kunstbrigade

Met zeer veel dank aan: Marianne Mesker en de leden van het Erfgoedpodium, 2017 (update 2021).